14 مه 2023 - یک مطالعه ی جدید منتشر شده در BMC Endocrine Disorders نشان می دهد که در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (DM) و نفروپاتی دیابتی (DN) شیوع نسبتا بالایی از رتینوپاتی دیابتی(DR) وجود دارد.

رتینوپاتی دیابتی(DR) ، یکی از شایع ترین عوارض میکروواسکولار دیابت و علت اصلی نابینایی قابل پیشگیری در افراد در سن کار است. چندین مطالعه ارتباط بین DR و نفروپاتی دیابتی را در بیماران دیابتی نشان داده اند، زیرا همگی جزو عوارض میکروواسکولاردیابت هستند. این مطالعه ی مشاهده ای گذشته نگر توسط یوجی یان و تیمش با هدف بررسی ویژگی‌های تغییرات میکروواسکولار شبکیه و عوامل خطر آن در بیماران مبتلا به نفروپاتی دیابتی (DN) انجام شد.

در این مطالعه 145 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 و نفروپاتی دیابتی شرکت کردند. پارامترهای دموگرافیک و بالینی از سوابق پزشکی آنها استخراج شد. وجود رتینوپاتی دیابتی، اگزودای سخت یا لکه های کوچک زرد رنگ در شبکیه (HE) و ادم ماکولا دیابتی (DME) با استفاده از تصویربرداری رنگی فوندوس، توموگرافی انسجام نوری (OCT) و آنژیوگرافی فلورسانس (FFA) ارزیابی شد.

نتایج اصلی این مطالعه به شرح زیر است:

· در میان بیماران دیابت نوع 2 با نفروپاتی دیابتی، 61.4 درصد به رتینوپاتی دیابتی مبتلا بودند که 23.6 درصد از آنها به رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو (PDR) و 35.7 درصد به رتینوپاتی تهدید کننده ی بینایی مبتلا بودند.

· گروه رتینوپاتی دیابتی به طور قابل توجهی نمرات بالاتری برای کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم  (LDL-C)، HbA1c، نسبت کراتین آلبومین ادرار(ACR) داشتند و نرخ تخمینی فیلتراسیون گلومرولی(eGFR) در آنها کاهش یافته بود.

· تجزیه و تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد که رتینوپاتی دیابتی به طور معنی داری با مراحلACR  مرتبط است(p = 0.011).

· افرادی که در مرحله 3 ACR بودند بیشتر از افراد مرحله 1ACR ، رتینوپاتی دیابتی را تجربه کردند.

· اگزودای سخت (HE) و ادم ماکولا دیابتی (DME) در 138 چشم از 138 بیمار مورد بررسی قرار گرفت که 23.2 درصد دارایposterior pole HE  و 9.4 درصد دارای DME بودند.

· حدت بینایی در گروه HE بدتر از گروه غیر HE بود.

· تفاوت معنی داری در کلسترول LDL-C، کلسترول تام (CHOL) و ACR بین گروه های HE و غیر HE وجود داشت.

به طور خلاصه، بیماران مبتلا بهنفروپاتی دیابتی،نیاز به معاینات به موقع و مکرر چشم پزشکی دارند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/td2-patients-with-diabetic-nephropathy-have-high-risk-of-retinopathy-111458